| HREK : Kiprbltuk: Fiat 500 |
Kiprbltuk: Fiat 500
2007.07.30. 21:01
Kevs az olyan aut, amelyiknek nem lehet – s nem is kell – leszkteni a potencilis clkznsgt. Az egyik ilyen a Fiat 500-as! Az els 500-as debtlsa utn kereken 50 vvel mutattk be a csppnyi Fiat legjabb vltozatt.
|
Ha tltettk magunkat azon, hogy az utcn az 500-asok volnja mgl a nagyitl a szomszd tindzseren keresztl brki visszaintegethet, rdemes alaposan megfigyelnnk az elkpeszten tetszets designt. A formt illeten vltozatlan maradt az alapkoncepci, a rgi modell is annyira egyszer volt, mint egy „darab k”, ennek szellemben a mostani 500-ast sem jtszottk tl, legalbbis ami a megjelenst illeti. A letisztult s a sallangmentes jelzkkel nem lehet megfelelen rzkeltetni, mennyire jl sikerlt az olasz mini. Aprop, Mini! A Cooper ta taln ez a leginkbb eltallt retro stlus aut. Visszaadja mindazt az letrzst, amit 1957-tl kezdden tlhettek az 500-ast vlasztk, az pedig mr csak hab a tortn, hogy a mlt jelenn vlsval az aut valdi fiatalt elixrknt hathat rnk. gy tnik, az olasz gyrt megint maradandt alkotott, de erre trjnk vissza inkbb fl vszzad mlva…
Ne csak kvlrl!
Az 500-as egszen egyszeren „pofs” jszg, de nem csupn ellrl s htulrl mutats. Belve tovbb fokozdik a „designbomba” hatsa. A kormny, az lsek huzata, a mszerfal kialaktsa mind-mind olyan rsze az autnak, amivel nem tudunk betelni. Igazi harmnit sikerlt elrnie a Fiatnak, de nemcsak a kls-bels sszehatst tekintve, hanem a rgi s az j modell szemszgbl is. A j fogs kormny kzepn trnol a Fiat j emblmja, az agyrsz kr integrltk a rdi s az egyb multimdis egysgek kezelgombjait, a brbevonat voln varrsa kifejezetten ignyes, szp munka. A mszerfal kijelzi azonban kiss kuszra sikeredtek, egyetlen kerek rarsz van, a kls peremn a sebessg, mg eggyel beljebb, szintn kr alakban a fordulatszmmr kapott helyet. A mszeregysg kzepre a folyadkkristlyos fedlzeti szmtgp kijelzjt teleptettk. A kzpkonzol kapcsoli logikus elrendezsek, a szellzs s a rdi kezelse is egyrtelm, egyedl a kdlmpa gombja kerlt – az eddigi Fiat modellekhez kpest – kiss szokatlan helyre: az indexkar vgrl „tvndorolt” a hfokszablyoz panel al.
A mszerfal szltben vgigfut egy kzps bett, melynek sznt a metlfnyezs s a felszereltsg fggvnyben varilhatjuk. A csontfehr kzpkonzoli bett a vilgos kormnnyal s kapcsolkkal pldul roppant stlusos egysget alkot. A fejtmlk tnyrszer formja is aranyos, viszont a magassguk csak szk keretek kztt llthat. Az lsek knyelme s oldaltartsa az alapszint elvrsok kielgtshez passzol, a rvidke tesztt vge fel mr jelentkezett nmi derkfjs. A hts frhelyekre val beszlls nem ignyel klnsebb akrobatikus mutatvnyt, csak az els ls oldaln lv kart kell meghzni, s mris szabad az t. A ktszemlyes lpad rvid tvon alkalmas lehet alacsonyabb felntteknek is, a vll- s lbtr elfogadhat mret, azonban a fejtr meglehetsen szks 160 cm-es magassg felett. Termet alapjn azonban nem rdemes megvlogatni az 500-as utasait, mg a htra ltetett langaltk is boldogan hzzk ssze nyakukat, hogy az „jszletett legendval” kocsikzhassanak…
Ignyre szabva
Az aut potencilis vsrlkznsgnek soksznsgvel szemben a motorpaletta jl leszkthet, hiszen mindssze hrom tagbl ll. Az alapmodellt egy igen szolid teljestmny, 69 lers, 1,2-es benzines hajtja. Aki nem szeretne kompromisszumot ktni a dinamika tern, az ignyeinek megfelelen vlaszthatja az 1,3-as gzolajost (75 LE), vagy az ltalunk is kiprblt 1,4-es benzinest. A 100 lers aggregt korbban mr bizonytott a Panda 100HP-ben (AM 2007/2.), ahol meglep agresszivitssal ltta el feladatt. Az 500-ban valahogy elvesztette komiszsgt a szztag mnes, sportossgrl csak a mszerfali Sport gomb megnyomsakor beszlhetnk, de a begrt lnkebb gzreakci igencsak elmarad a vrttl. Emiatt nemcsak a rosszul belltott, rzketlen gzpedl a ludas – vagy magas fordulatszmon autzunk, vagy „fuldoklssal” kszkdnk –, hanem a tetemes lgellenllsi egytthat (0,325 Cw) is. A mostani Panda-sorozat „tmbs” kialaktsa s +45 kg-os nslya ellenre is majd’ 1 msodpercet ver az 500-asra, s a vgsebessge is nagyobb. Az aut vezetse a gzpedl fura belltst leszmtva nem okoz klnsebb fejtrst. A jelenlegi Fiat-paletta taln legpontosabb hatfokozat vltjhoz volt szerencsnk. Knnyen kapcsolhat mindegyik fokozat, a vlt kulisszatjai nem tl hosszak, a futm pedig a 16 colos kerekek ellenre is idelis htkznapi hasznlatra. A Fiat 500-as megvsrlsval kacrkodknak – legyen sz fiatalokrl vagy idsebbekrl – azonban van egy rossz hrnk: a hazai forgalmazs legkorbban csak a jv v elejn indul be! |
|