|
Kiprbltuk: BMW M3
2007.07.30. 20:58
Emblematikus eldk djnyertes motorokkal, a bajorok mgis szembeszlltak a hagyomnyokkal. A negyedik genercis M3-asnak mr V8-as motorja, sznszl-manyag kompozit tetlemeze s dupla kuplungtrcss, olajhtvel kiegsztett manulis sebessgvltja van!
A ltvny kln tma, tterejnek megtlse szubjektv. Az j M3-asnl mindenesetre olyan optikai elemeket alkalmaztak, amelyek mlt krtst biztostanak a 420 lers s 400 newtonmteres tudomnynak. Az autnak vgs soron a hajter a lnyege, ennek dolgban pedig kifejezetten j ajnllevllel rendelkezik a 3-as modellszria legjabb tagja. 4,0 literes V8-as motorja 32 szelep s hengerenknt kln elektromotorral vezrelt fojtszelep segtsgvel vgzi a gzcsert, a motorfunkcikat optimlisan koordinl komputer pedig tbb mint 50 bemen jel alapjn, hengerekre s munkatemre lebontva hatrozza meg az elgyjts, a beszvott leveg, a befecskendezsi mennyisg s az idzts mrtkt.
Komoly tlals
A gyakorlatba mindebbl a brutlis toler jn t, szinte hihetetlen, hogy a V8-as szvmotor milyen kzvetlensggel s kszsggel veszi a fordulatszmot – mintha egy titkos feltlt dolgozna a httrben. Hangja zsenilis, 5000-es fordulatszmig mly tnus, viszonylag csendes marad, a magasabb rgiban, egszen a 8400-as maximumig pedig tvlt versenyszlamra. Fesztett temp mellett persze az tvgya is megjn, a 12,4 literes gyri tlag ilyenkor meseszernek tnik.
Az erforrshoz hasonlan a profi futm s a fkrendszer is maximlisan tmogatja az agilis hajszt. Az j konstrukcij els felfggeszts szinte valamennyi alkoteleme alumniumbl kszl, gy a rugstagok, a lengkargyazsok, a kzponti segdvz s a keresztirny szilrdsgot fokoz kiegszt lemeztart is. Az t lengkaros hts futm kovcsolt alumnium, tmegmegtakartsa a 3-as Couphoz kpest 2,5 kg. Menet kzben az M-differencilm maximlis zrnyomatk ltrehozsval gondoskodik az optimlis trakcirl, a vezrls a bal s a jobb hts kerk kztt fellp esetleges perdletszm-klnbsgnek megfelelen reagl. A dinamikus menetstabilizl (DSC) teljesen kikapcsolhat, az aut ilyenkor csre tlttt fegyverknt viselkedik. Az elektronikus lengscsillapts-szablyoz hrom klnbz programmal rendelkezik, mdunk van a norml, a komfortos s a sportkarakter aktivlsra is.
Innovcis plda
A gzt nyomni s zrt plyn vagy ppen tekerg szerpentinen svteni egy dolog, risi lvezet, az j M3-as azonban nem csak errl szl. Az aut hen szimbolizlja a mncheniek fejlesztsi s gyrtstechnolgiai nvjt, illetve azt, hogy miknt jn ltre szoros kapcsolat a versenyrszleg s a szriamodellek divzija kztt. A V8-as a BMW–Sauber csapat jelenlegi motorkonstrukcijnak gnjeit rkltei, s ugyanabban a landshuti preczis knnyfmntdben kszl, mint az F–1-es gp 2,4 literes V8-asa. A karosszria tetlemeze acl helyett sznszl-ersts manyag (CFP), melynek ksznheten tovbbi 5 kilt nyertek a mrnkk, ezt radsul az aut legmagasabb pontjrl sikerlt lefaragniuk.
Az csak termszetes, hogy egy modellsorozat cscsvltozata a legkifinomultabb megoldsokat vonultatja fel. A 3,8 kg/ler tmeg/teljestmny arnnyal rendelkez M3-as tengelyenknti tmegelosztsa 50:50%, kormnyzsi tulajdonsga pedig a menetbiztonsgi segdberendezsek beavatkozsig abszolt semleges. Ha kzbeszl a DSC, enyhe, m biztonsggal uralhat tlkormnyzottsg rzkelhet, de mindez csak igen forszrozott kanyarkijrati tempnl. Az ell-htul (360/350 mm) perforlt, bels hts Compound trcsafkek szigoran harapnak, fradhatatlanok, maximlis nyomspontjuk jl rezhet, ezltal optimlis a fker-adagolhatsg.
|