|
A roadstert az 1954-tl 1957-ig gyrtott 300 SL coup vltotta le. A roadster orr rsze kisebb vltoztatson esett t, arct hosszanti lirnyban ll fnyszrvegek jellemeztk. A futmvet is tovbbfejlesztettk, a dnt konstruktv klnbsg azonban a coup csvznak vltoztatsban rejlett. Ugyanis csak gy valsulhatott meg a roadsterba trtn knyelmes, mly fekvs beszlls, s az ell rgztett ajtk kivitele. Ez a vltoztats a knnyen nyl vszontet alkalmazst is lehetv tette.
szak-Amerika autja
A szrnyasajts aut roadsterrel trtn levltsnak tletgazdja Maximilian "Maxie" Hoffman. Az osztrk szlets frfi 1952. ta a Mercedes-Benz importre volt az Amerikai Egyeslt llamokban. Az kezdemnyezsnek ksznhet, hogy a 300 SL versenyautt (W 194) szriban gyrtott coup-v fejlesztettk. Ehhez Rudolf Uhlenhaut egy 1953-as vjrat versenyaut prototpus vzhoz s mszaki jellegzetessgeihez nylt vissza. A megvalstsra azonban vgl nem kerlt sor.
Karl Wilfert s Friedrich Geiger a versenyaut prototpus karosszrijt szriamodell fejlesztettk. A versenyautt hajt M 198 soros hathengeres motor a szria SL hromliteres hathengeres soros motorjnak alapja lett. Ez egybknt az els ngytem, kzvetlen benzin-befecskendezs szriamotor. A W 194-ben (175 LE /129 kW) lv hrom esram porlaszts szvmotorhoz kpest a befecskendezs 215 LE (158 kW) -re val teljestmny-nvekedst grt.
Hoffman mr rviddel a Mercedes-Benz 180 szletse s a 190 SL roadster (W 121) 1955-s debtlsa eltt meggyzte a stuttgarti fejlesztket. 1957-ben az importr az elegns, nyitott tetej aut sikert az szak-amerikai piacon a nagyobb s ersebb 300 SL-ben is szerette volna jralni. Stuttgartot folyamatosan arra buzdtotta, hogy a Mercedes-Benz szrnyas autt roadsterr fejlessze tovbb.
A trtnet jrartelmezse
A Mercedes-Benz 300 SL llegzetelllt sportaut, amellyel a Daimler-Benz 1954-ben az S-tl az SSKL tpusokon t legends modellcsaldok hagyomnyait kti ssze. Ennek a jrmnek a klasszikus roadsterknt trtn szriagyrtsa a mrka trtnetnek fnyben mindenkpp logikusnak tnik. Ezt tetzi a nyitott tets sportaut elegns fellpse, elragad vonalak s elspr dinamika sszjtkval.
A roadster sikert, amelybl egybknt 1957 s 1963 kztt sszesen 1858 darabot gyrtottak, Maxie Hoffman s a Mercedes-Benz fejlesztinek dntse is igazolja: a Mercedes-Benz 300 SL roadstert a mrka trtnete a motorsportban elrt legjabb eredmnyek alapjn jra rtelmezte. A nagy teljestmny s elegns, nyitott tets sportaut koncepcija egyben az SL-osztly vezrmotvumaknt funkcionlt.
Bcs "Gullwing"-tl s "Papillon"-tl
A coup-k szerelmesei 1957-ben nagyon hinyoltk ezt a karakterisztikus szrnyasajtkkal rendelkez, klnleges sportautt. A jrm sikert s kedveltsgt a rajongk kedves becenevek adomnyozsval juttattk kifejezsre: 1954-ben a New York-i Nemzetkzi Motor Sport Show-n premierje alkalmval az szak-amerikai kznsg a jrmvet "Gullwing" ("Sirlyszrny") nvre kereszteli. A francia rajongk a tetszets coupnak szrnyasajtajai utn a "Papillon" ("Pillang") nevet adtk.
A klnleges ajtkialakts nem a formatervezk tlete volt s nem arra irnyult, hogy a sportaut konkurensei kzl mr ll helyzetben kiemelkedjk. A tethz erstett s felfele nyl ajtk sokkal inkbb a konstrukci knyszersgeit vettk figyelembe. A klnsen stabil s egyben knny alvzkeret, amelyet Rudolf Uhlenhaut 1952-ben a 300 SL versenyaut vltozathoz tervezett, nem hagyott szabad helyet a hagyomnyos ajtknak. A versenyaut els vltozatainl a kereszttartk fels le annyira magasra sikeredett, hogy a szrnyasajtk mr az oldals ablakok als lnl vgzdtek. 1952. jniusban a Le Mans-bl indul hossz tv versenyre Uhlenhaut az ajtnylsokat valamivel mlyebbre helyezi. Ezt a formt kveti aztn az 1953-as versenyaut prototpus s vgl a W 198 I, amely 1954-ben szria sportautknt kerl gyrtsba.
Az els roadster a versenyautk kztt
Hogy a 300 SL tet s szrnyasajtk nlkl is letre kelhet, Uhlenhaut mr 1952-ben megmutatta: a nrburgringi nagydjon ngy, a W 194 alapjaira pl roadster tnt fel. Ezek ugyanazon az alvzon, 100 kilogrammal knnyebbek voltak a coupnl. A klasszikus ajtk helyett a nyitott tets autkon kisebb ajtkat kaptak, amelyek a motorhztet irnyba, felfele nyltak. A Nmet Nagydj keretben megrendezett nrburgringi versenyen 1952. augusztus 3-n a Mercedes-Benz versenyzi ngyszeres gyzelemmel trhettek haza: Hermann Lang gyztt Karl Kling, Fritz Rie s Theo Helfrich.
A Carrera Panamericana-n a Mercedes-Benz szintn kt nyitott tets versenyautval indult. A versenyben csak John Cooper Fitch s Eugen Geiger indultak egy 300 SL verseny-roadsterrel. A msodik aut ksraut, piltja Gnther Molter jsgr. Mindkt coup a Karl Kling/Hans Klenk s a Hermann Lang/Erwin Grupp prosokkal megnyeri a versenyt. Fitchet, aki rviddel az egyik tszakasz megkezdse utn visszatrt a starthoz, hogy autjn mg az utols belltsokat elvgezze, a szablyok megszegse miatt kizrtk a versenybl.
Mdostott alvz a szria roadsternek
A versenysportban a szrnyasajtk praktikusnak bizonyultak, a W 198 II -nek azonban klasszikus, ell rgztett ajtkra volt szksge. Ennek megfelelen a mrnkk jelents vltoztatsokat vgeztek az alvzkereten s mindkt oldalon mlyebb ajtkialaktsokat hoztak ltre. A konstrukci stabilitsnak megtartsa rdekben tovbbi csvek beptse vlt szksgess. Ezltal a roadster slya a coupval szemben 35 kilogrammal, 1330 kg-ra ntt.j kemny tetjvel az 1958-ban bemutatott Mercedes-Benz 300 SL roadster 75 kilogrammal tbbet nyomott, mint a coup. Cscssebessge ennek megfelelen 260 km/h-rl 250 km/h-ra cskkent. A szrnyajts modellhez kpest megvltozott, lgy karakterisztiknak ksznheten a csaldott coup-rajongk a jrmvet egyszeren "gurul nappali"-nak neveztk. A nyitott tets 300 SL azonban megkrdjelezhetetlenl trtnetnek legkimagaslbb sportautja volt. A jrmbe knyelmesebb volt a beszlls, a lehajthat kormnyra nem volt tbb szksg, a felerstett kemny tetnl a tekerkaros ablakok friss levegrl gondoskodtak - ezek a tulajdonsgok megknnytettk a 300 SL roadster mindennapi hasznlatt.
Mszaki fejlesztsek
A 300 SL roadsternek jelentsen jobb menetteljestmnyt grt a hts kerkfelfggesztsknt beptett, alacsonyabb forgspont egycsukls lengkar. A coup ktcsukls lengkaros kivitele rutinos s gyes vezett ignyelt a volnnl, klnsen magas sebessgnl. A roadsterben szintszablyzssal elltott egycsukls lengkart a Mercedes-Benz mr a 220 a tpusban (W 180) is alkalmazza.
Hogy a jrm lassulsa igazodjon a menetteljestmnyhez (tz msodperc alatt gyorsult fel 0-rl 100 km/h sebessgre), 1962. mrciusban a Mercedes-Benz a 300 SL roadstert az els- s hts kerekeken Dunlop fktrcskkal szerelte fel. A sportaut vgl 1962-ben talaktott, knnyfm motorblokkot kapott (Motor M 198 III).
Nyitott vagy zrt
A 300 SL roadster "arca" ms, mint a coup frontrsze: a hosszanti irnyban ll fnyszr bra s az irnyjelzk a nyitott sportautnak a coup-tl jelentsen eltr orr rszt klcsnznek, mivel ez utbbinl a kerek fnyszrbrk dominlnak.
A Mercedes-Benz roadstere az idjrs viszontagsgaival szembeni vdelemre elszr egy, az lsek mgtt egy fedl alatt elsllyeszthet tett kapott, szriafelszerelsben. Alternatvaknt 1958. ta a roadsterhez coup-megjelenst klcsnz kemny tet (hardtop) is kaphat volt.
Az elegns vonalak megegyeztek a szrnyasajts autval, noha a roadster vvonala marknsabb vben futott. Mindez klnsen a karosszria s a tet eltr fnyezse esetn tnt ki. Az 1500 mrkba kerl hardtop a 300 SL legkeresettebb extrafelszerelse lett. Ezrt a roadster igny szerint lehajthat tet nlkl is szllthat volt. 1958-ban a sportaut ra tetvel 34 000 nmet mrka volt, lehajthat vszontet nlkl viszont 33 250 mrka - ez az r annyi, amennyirt a Mercedes-Benz roadstert 1957. vi bemutatsakor tetvel egytt lehetett megkapni.
Vissza a motorsportba
A 300 SL a motorsportbl rkezett. Szriavltozata is sikeresen szerepelt rallykon s hossz tv versenyeken. Amikor a Mercedes-Benz 1954-ben bemutatta a W 196 Forma 1-es autjt, s ebbl 1955-ben megalkotta a 300 SLR versenyautt (W 196 S), a 300 SL karrierje a versenyplykon vgrvnyesen vghez rt.
Az amerikai sportaut bajnoksgon a 300 SL roadster alapjain egy j sport-traaut jelent meg. Ez a Mercedes-Benz 300 SLS, amelyet kt pldnyszmban gyrtottak. 1957-ben Paul O'Shea ezzel az autval nyerte meg "D" kategriban az amerikai sportaut bajnoksgot, jelents veresget mrve a konkurencia jrmveire. Ezt a cmet az ezt megelz mindkt vben az amerikai privtsofr Mercedes-Benz 300 SL kupjval nyerte meg.
Egy korszak vge
Az utols 300 SL gyrtsra 1963. februrjban kerlt sor Sindelfingenben. Ezzel a Daimler-Benznl lezrul az els SL-modell korszaka, egyben az autgyrts egy fejezete. A 300 SL roadster a Mercedes-Benz utols, klnll alvzkerettel rendelkez szemlyautja. 1954 s 1957 kztt sszesen 1371 darab coupt, 29 knny-felptmnyes coupt s egy manyag karosszris coupt gyrtottak. Az 1957 s 1963 kztti vekben 1858 roadster grdlt le a szalagrl.
A nyitott tets Mercedes-Benz 300 SL gyrtsnak hat ve alatt - mint ez id eltt a coup - az autgyrts ikonjv vlt. A sportaut sznszek s hressgek hzi kedvence, de gyakran lthatjuk viszont filmfszereplknt is. ("Bettgeflster", "Charlie angyalai"). A Mercedes-Benz 300 SL roadster a csillagos mrka napjainkban egyik legkeresettebb klasszikus modellje. |