tuning2000
tuning2000
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Pontos id
 
Tuning chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
szmll
Induls: 2007-01-22
 
HREK
HREK : 50 ves a Mercedes-Benz 300 SL roadster

50 ves a Mercedes-Benz 300 SL roadster

  2007.03.31. 08:50

A szrnyasajtajairl ismert Mercedes-Benz 300 SL 1957-ben j formban lpett fel. Az 1957. mrcius 14. s 24. kztt megrendezett Genfi Autszalonon a gyrt egy lenygz roadsterrel jelentkezett (W 198 II ptsi sorozat). Ezzel az autval a Daimler-Benz a nagyteljestmny, nyitott tets sportautk irnti intenzv keresletre reaglt.

A roadstert az 1954-tl 1957-ig gyrtott 300 SL coup vltotta le. A roadster orr rsze kisebb vltoztatson esett t, arct hosszanti lirnyban ll fnyszrvegek jellemeztk. A futmvet is tovbbfejlesztettk, a dnt konstruktv klnbsg azonban a coup csvznak vltoztatsban rejlett. Ugyanis csak gy valsulhatott meg a roadsterba trtn knyelmes, mly fekvs beszlls, s az ell rgztett ajtk kivitele. Ez a vltoztats a knnyen nyl vszontet alkalmazst is lehetv tette.

szak-Amerika autja

kpgalria
A szrnyasajts aut roadsterrel trtn levltsnak tletgazdja Maximilian "Maxie" Hoffman. Az osztrk szlets frfi 1952. ta a Mercedes-Benz importre volt az Amerikai Egyeslt llamokban. Az kezdemnyezsnek ksznhet, hogy a 300 SL versenyautt (W 194) szriban gyrtott coup-v fejlesztettk. Ehhez Rudolf Uhlenhaut egy 1953-as vjrat versenyaut prototpus vzhoz s mszaki jellegzetessgeihez nylt vissza. A megvalstsra azonban vgl nem kerlt sor.

Karl Wilfert s Friedrich Geiger a versenyaut prototpus karosszrijt szriamodell fejlesztettk. A versenyautt hajt M 198 soros hathengeres motor a szria SL hromliteres hathengeres soros motorjnak alapja lett. Ez egybknt az els ngytem, kzvetlen benzin-befecskendezs szriamotor. A W 194-ben (175 LE /129 kW) lv hrom esram porlaszts szvmotorhoz kpest a befecskendezs 215 LE (158 kW) -re val teljestmny-nvekedst grt.

Hoffman mr rviddel a Mercedes-Benz 180 szletse s a 190 SL roadster (W 121) 1955-s debtlsa eltt meggyzte a stuttgarti fejlesztket. 1957-ben az importr az elegns, nyitott tetej aut sikert az szak-amerikai piacon a nagyobb s ersebb 300 SL-ben is szerette volna jralni. Stuttgartot folyamatosan arra buzdtotta, hogy a Mercedes-Benz szrnyas autt roadsterr fejlessze tovbb.

A trtnet jrartelmezse

A Mercedes-Benz 300 SL llegzetelllt sportaut, amellyel a Daimler-Benz 1954-ben az S-tl az SSKL tpusokon t legends modellcsaldok hagyomnyait kti ssze. Ennek a jrmnek a klasszikus roadsterknt trtn szriagyrtsa a mrka trtnetnek fnyben mindenkpp logikusnak tnik. Ezt tetzi a nyitott tets sportaut elegns fellpse, elragad vonalak s elspr dinamika sszjtkval.

A roadster sikert, amelybl egybknt 1957 s 1963 kztt sszesen 1858 darabot gyrtottak, Maxie Hoffman s a Mercedes-Benz fejlesztinek dntse is igazolja: a Mercedes-Benz 300 SL roadstert a mrka trtnete a motorsportban elrt legjabb eredmnyek alapjn jra rtelmezte. A nagy teljestmny s elegns, nyitott tets sportaut koncepcija egyben az SL-osztly vezrmotvumaknt funkcionlt.

Bcs "Gullwing"-tl s "Papillon"-tl

kpgalria
A coup-k szerelmesei 1957-ben nagyon hinyoltk ezt a karakterisztikus szrnyasajtkkal rendelkez, klnleges sportautt. A jrm sikert s kedveltsgt a rajongk kedves becenevek adomnyozsval juttattk kifejezsre: 1954-ben a New York-i Nemzetkzi Motor Sport Show-n premierje alkalmval az szak-amerikai kznsg a jrmvet "Gullwing" ("Sirlyszrny") nvre kereszteli. A francia rajongk a tetszets coupnak szrnyasajtajai utn a "Papillon" ("Pillang") nevet adtk.

A klnleges ajtkialakts nem a formatervezk tlete volt s nem arra irnyult, hogy a sportaut konkurensei kzl mr ll helyzetben kiemelkedjk. A tethz erstett s felfele nyl ajtk sokkal inkbb a konstrukci knyszersgeit vettk figyelembe. A klnsen stabil s egyben knny alvzkeret, amelyet Rudolf Uhlenhaut 1952-ben a 300 SL versenyaut vltozathoz tervezett, nem hagyott szabad helyet a hagyomnyos ajtknak. A versenyaut els vltozatainl a kereszttartk fels le annyira magasra sikeredett, hogy a szrnyasajtk mr az oldals ablakok als lnl vgzdtek. 1952. jniusban a Le Mans-bl indul hossz tv versenyre Uhlenhaut az ajtnylsokat valamivel mlyebbre helyezi. Ezt a formt kveti aztn az 1953-as versenyaut prototpus s vgl a W 198 I, amely 1954-ben szria sportautknt kerl gyrtsba.

Az els roadster a versenyautk kztt

kpgalria
Hogy a 300 SL tet s szrnyasajtk nlkl is letre kelhet, Uhlenhaut mr 1952-ben megmutatta: a nrburgringi nagydjon ngy, a W 194 alapjaira pl roadster tnt fel. Ezek ugyanazon az alvzon, 100 kilogrammal knnyebbek voltak a coupnl. A klasszikus ajtk helyett a nyitott tets autkon kisebb ajtkat kaptak, amelyek a motorhztet irnyba, felfele nyltak. A Nmet Nagydj keretben megrendezett nrburgringi versenyen 1952. augusztus 3-n a Mercedes-Benz versenyzi ngyszeres gyzelemmel trhettek haza: Hermann Lang gyztt Karl Kling, Fritz Rie s Theo Helfrich.

A Carrera Panamericana-n a Mercedes-Benz szintn kt nyitott tets versenyautval indult. A versenyben csak John Cooper Fitch s Eugen Geiger indultak egy 300 SL verseny-roadsterrel. A msodik aut ksraut, piltja Gnther Molter jsgr. Mindkt coup a Karl Kling/Hans Klenk s a Hermann Lang/Erwin Grupp prosokkal megnyeri a versenyt. Fitchet, aki rviddel az egyik tszakasz megkezdse utn visszatrt a starthoz, hogy autjn mg az utols belltsokat elvgezze, a szablyok megszegse miatt kizrtk a versenybl.

Mdostott alvz a szria roadsternek

A versenysportban a szrnyasajtk praktikusnak bizonyultak, a W 198 II -nek azonban klasszikus, ell rgztett ajtkra volt szksge. Ennek megfelelen a mrnkk jelents vltoztatsokat vgeztek az alvzkereten s mindkt oldalon mlyebb ajtkialaktsokat hoztak ltre. A konstrukci stabilitsnak megtartsa rdekben tovbbi csvek beptse vlt szksgess. Ezltal a roadster slya a coupval szemben 35 kilogrammal, 1330 kg-ra ntt.j kemny tetjvel az 1958-ban bemutatott Mercedes-Benz 300 SL roadster 75 kilogrammal tbbet nyomott, mint a coup. Cscssebessge ennek megfelelen 260 km/h-rl 250 km/h-ra cskkent. A szrnyajts modellhez kpest megvltozott, lgy karakterisztiknak ksznheten a csaldott coup-rajongk a jrmvet egyszeren "gurul nappali"-nak neveztk. A nyitott tets 300 SL azonban megkrdjelezhetetlenl trtnetnek legkimagaslbb sportautja volt. A jrmbe knyelmesebb volt a beszlls, a lehajthat kormnyra nem volt tbb szksg, a felerstett kemny tetnl a tekerkaros ablakok friss levegrl gondoskodtak - ezek a tulajdonsgok megknnytettk a 300 SL roadster mindennapi hasznlatt.

Mszaki fejlesztsek

kpgalria
A 300 SL roadsternek jelentsen jobb menetteljestmnyt grt a hts kerkfelfggesztsknt beptett, alacsonyabb forgspont egycsukls lengkar. A coup ktcsukls lengkaros kivitele rutinos s gyes vezett ignyelt a volnnl, klnsen magas sebessgnl. A roadsterben szintszablyzssal elltott egycsukls lengkart a Mercedes-Benz mr a 220 a tpusban (W 180) is alkalmazza.

Hogy a jrm lassulsa igazodjon a menetteljestmnyhez (tz msodperc alatt gyorsult fel 0-rl 100 km/h sebessgre), 1962. mrciusban a Mercedes-Benz a 300 SL roadstert az els- s hts kerekeken Dunlop fktrcskkal szerelte fel. A sportaut vgl 1962-ben talaktott, knnyfm motorblokkot kapott (Motor M 198 III).

Nyitott vagy zrt

A 300 SL roadster "arca" ms, mint a coup frontrsze: a hosszanti irnyban ll fnyszr bra s az irnyjelzk a nyitott sportautnak a coup-tl jelentsen eltr orr rszt klcsnznek, mivel ez utbbinl a kerek fnyszrbrk dominlnak.

A Mercedes-Benz roadstere az idjrs viszontagsgaival szembeni vdelemre elszr egy, az lsek mgtt egy fedl alatt elsllyeszthet tett kapott, szriafelszerelsben. Alternatvaknt 1958. ta a roadsterhez coup-megjelenst klcsnz kemny tet (hardtop) is kaphat volt.

Az elegns vonalak megegyeztek a szrnyasajts autval, noha a roadster vvonala marknsabb vben futott. Mindez klnsen a karosszria s a tet eltr fnyezse esetn tnt ki. Az 1500 mrkba kerl hardtop a 300 SL legkeresettebb extrafelszerelse lett. Ezrt a roadster igny szerint lehajthat tet nlkl is szllthat volt. 1958-ban a sportaut ra tetvel 34 000 nmet mrka volt, lehajthat vszontet nlkl viszont 33 250 mrka - ez az r annyi, amennyirt a Mercedes-Benz roadstert 1957. vi bemutatsakor tetvel egytt lehetett megkapni.

Vissza a motorsportba

A 300 SL a motorsportbl rkezett. Szriavltozata is sikeresen szerepelt rallykon s hossz tv versenyeken. Amikor a Mercedes-Benz 1954-ben bemutatta a W 196 Forma 1-es autjt, s ebbl 1955-ben megalkotta a 300 SLR versenyautt (W 196 S), a 300 SL karrierje a versenyplykon vgrvnyesen vghez rt.

Az amerikai sportaut bajnoksgon a 300 SL roadster alapjain egy j sport-traaut jelent meg. Ez a Mercedes-Benz 300 SLS, amelyet kt pldnyszmban gyrtottak. 1957-ben Paul O'Shea ezzel az autval nyerte meg "D" kategriban az amerikai sportaut bajnoksgot, jelents veresget mrve a konkurencia jrmveire. Ezt a cmet az ezt megelz mindkt vben az amerikai privtsofr Mercedes-Benz 300 SL kupjval nyerte meg.

Egy korszak vge

Az utols 300 SL gyrtsra 1963. februrjban kerlt sor Sindelfingenben. Ezzel a Daimler-Benznl lezrul az els SL-modell korszaka, egyben az autgyrts egy fejezete. A 300 SL roadster a Mercedes-Benz utols, klnll alvzkerettel rendelkez szemlyautja. 1954 s 1957 kztt sszesen 1371 darab coupt, 29 knny-felptmnyes coupt s egy manyag karosszris coupt gyrtottak. Az 1957 s 1963 kztti vekben 1858 roadster grdlt le a szalagrl.

A nyitott tets Mercedes-Benz 300 SL gyrtsnak hat ve alatt - mint ez id eltt a coup - az autgyrts ikonjv vlt. A sportaut sznszek s hressgek hzi kedvence, de gyakran lthatjuk viszont filmfszereplknt is. ("Bettgeflster", "Charlie angyalai"). A Mercedes-Benz 300 SL roadster a csillagos mrka napjainkban egyik legkeresettebb klasszikus modellje.

 
Naptr
2025. November
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
TUNINGZENE
 
LINKEK
 
LETLTSEK
 http://www.carstyling.hu/video.php?id=26
 
Videk
 
COBRA11

voici quelque montage gif

Tom est coincer a l'intrieur

Voici qques gif

suite

gif

 

 

Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor &#8211; kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény &#8211; minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség